Oefenrondje met pijnlijke afloop - vrijdag 31 augustus 2012

31 augustus 2012 - Montbrun-les-Bains, Frankrijk

Het was heel gezellig gisteravond. Samen met Jorrit Muurling, Carola Penninx en haar vriendinnen Berit Mulder en Heidi Hamming-Dujardin flink gelachen. Jan Gerard kent Jorrit en Carola via de RockTown Bigband.

Om ons in te rijden voor het trainingsrondje hadden we afgesproken dat we samen met Jorrit een ritje zouden maken naar het kasteeltje van de dames. Dus vroeg uit de veren en na het ontbijt de fiets op. Tegen half 10 vertrekken we voor een klim naar chateau de la Gabelle in Ferrassières. We komen om exact 10 uur aan en maken vrijwel direct rechtsomkeert.  We hoeven alleen maar af te dalen, maar de tegenwind is extreem.

Toch zijn we op tijd terug voor de training. In 4 groepen vertrekken we richting Aurel en slaan dan in het dorp af richting Ferrassières voor een klim naar het plateau. Boven op het plateau komen we echter in een regenbui met hagel en snijdende wind. Dit is niet leuk….

De afdaling vanuit Ferrassières hadden we ’s ochtends ook al gedaan, maar de weersomstandigheden zijn nu een stuk minder. Na 4 km dalen met zo’n 3% volgt nog een stukje steilere weg vlak voor Montbrun. Twee kilometer voor het eind van de rit maakt Jan Gerard een inschattingsfout en komt te snel op een haarspeldbocht aangereden.  De weg is nat en het asfalt is spiegelglad. Na 2x remmen slipt zijn achterwiel weg en met zijn rechter zijde beland hij onder zijn fiets op het asfalt. AU!!!!

Heidi biedt onmiddellijk eerste hulp en nog geen minuut later is ook de motard met verpleegkundige ter plaatse. Diagnose: 4 vingers kapot, flinke bloeduitstorting op de rechterbil, huid van rechter elleboog kapot en verwondingen aan het rechter onderbeen. Niets gebroken gelukkig. Het  hoofd heeft de straat niet geraakt. De tape op het rechter stuur is vernield, maar verder lijkt de fiets ongedeerd. Jan Gerard kan de laatste 2 km zelfstandig naar beneden fietsen, nadat de verpleegkundige verband heeft aangebracht.

Terug in Montbrun ontmoeten we een oude bekende: Jan Willem Ek, huisarts uit Hoogeveen is als arts verbonden aan het medisch team. Hij beoordeelt de verwondingen.  Als blijkt dat er nog een melding is binnengekomen van een meisje die een stuur in haar buik heeft gekregen (met gevaar voor inwendige bloedingen!), besluiten we dat Carola, per slot van rekening ook huisarts, met de koffer van het medisch team de verwondingen zal verbinden. Zo gezegd zo gedaan.

Het lijkt er op dat de beklimming niet in gevaar komt door de val. De fiets wordt nog even goed nagekeken door medewerkers van Grada Bikes. Alles is in orde.

Ondertussen raast de mistral verder over de top van de Mont Ventoux. De toren hebben we al tijden niet meer gezien. Dit baart iedereen wel zorgen. Er zijn medewerkers van de stichting naar de top gereden en zij vertellen dat het er letterlijk spookt. Zo erg hebben ze het nog nooit meegemaakt.

Aan het eind van de middag leveren we onze fietsen in bij de vrachtwagen van Van Der Wal en lopen nadien over de markt met locale producten.

Vlak voor half negen doet Peter Klerk, voorzitter van de Stichting Mont Ventoux een mededeling: als het weer niet flink verbetert, klimmen we niet naar de top. De finish zal bij Chalet Reynard plaatsvinden. Het is onverantwoord om hoger te klimmen. We willen immers allemaal gezond en levend terug naar huis. Er is naast teleurstelling vooral sprake van begrip en berusting bij de deelnemers en het besluit wordt met applaus begroet.

We gaan slapen en hopen en dromen van betere weersomstandigheden…..

1. Wendelien Böttger:
    1 september 2012
    Ik maak mij grote zorgen over wat er is gebeurd op 31 augustus. De titel doet iets ernstigs vermoeden; zeker omdat hierna verder geen tekst meer is geschreven. Vandaag pas de webblog gezien en de mooie foto's, maar hoe is het nu om 12:15 op 1 september? Ik hoop dat het jullie goed gaat en de tocht der tochten toch gemaakt kon worden. Een goede thuisreis gewenst!
    groeten Wendelien
  2. Ingrid Paasse:
    1 september 2012
    Mannen, laat snel iets van jullie horen. Maak me net als Wendelien ongerust! Hoop dat jullie nu flink aan het feesten zijn maar vrees van niet.........
    Lieve groet,
    Ingrid
  3. Janet Winters:
    1 september 2012
    Ik zit toch ook te wachten op nieuws van jullie kant. Heb vandaag al een paar keer gekeken of er weer wat op staat, maar nu nog steeds niet. Wat is er aan de hand? Hebben jullie vandaag wel kunnen fietsen? Volgens Martin was op RTV Drenthe dat de top vandaag niet gehaald kon worden i.v.m. slecht weer, ben erg benieuwd hoe het dus gegaan is...
  4. Jan Gerard Maring:
    3 september 2012
    Lieve Wendelien, Ingrid en Janet,
    Ik voel mij achteraf wel een beetje schuldig dat wij jullie zo in spanning hebben laten zitten. De WiFi verbinding was vrijdagmiddag heel slecht. Ik had een heel stuk getypt, maar uitsluitende de eerste zin bleek opgeslagen. We besloten om het 's avonds nog een keer te proberen. Echter, na de voorlichtingssessie en de mededelingen over de beklimming (het weer laat topbeklimming niet toe....zie ons verhaal), was het al laat. We wilden vrijdagavond vroeg naar bed. Zaterdagochtend ben je volledig gefocust op de beklimming, dus dat werd het ook niet.

Het is gelukkig allemaal goed (genoeg) gekomen en wij zijn inmiddels weer veilig thuis.

Groet, Jan Gerard