Zondag 2 september 2012 – De terugreis

2 september 2012 - Meppel, Nederland

Om half 6 staan we op. De bussen vertrekken om 6 uur dus Wolter en de Rabo-jongens Erik en Anco zij al even op. Na het inpakken van de tassen gaan we naar de ontbijttent. Boven op de berg knippert het rode licht van de toren op de Mont Ventoux. De hele berg is te zien.

Ons besluit staat vast, we rijden naar de snelweg aan de andere kant van de berg VIA de top.

Even na 7 uur rijden we weg richting Sault en starten de beklimming….maar nu motorisch. Het is de vierde keer dat we over deze weg komen. Na Chalet Reynard zijn we heel benieuwd naar de steilheid van de hellingen. Het uitzicht is magnifiek! Het zonlicht strijkt over de berg en verlicht de toren. Bij het monument voor Tommy Simpson stoppen we even en maken foto’s. Daarna rijden we door naar de top en parkeren de auto naast de toren. Het waait nauwelijks!!! Jammer dat we gisteren niet dit weer hadden. Jammer dat we morgen weer moeten werken…anders hadden we de klim alsnog gedaan. Het wordt vandaag een schitterende dag, dat zien we nu al.

We dalen af via de weg naar Malaucène. Ook een mooie route!  In Malaucène moeten we tanken en daarna reizen we door naar de péage. Au revoir Provence!

In Lyon hebben we een half uur vertraging wegens file, maar iets voor Dijon buigt een flinke stroom verkeer af richting Parijs. Het wordt rustiger op de weg.  Tussen Nancy en Metz passeren we de bussen van Lanting. De meeste deelnemers liggen te slapen, zien we door de ramen. In Luxemburg  even diesel aanvullen en dan weer snel door.  Rond Luik gaat er plotseling een waarschuwingslampje branden:  controleer het oliepeil. Na doorlezen van de handleiding van de auto constateren we dat je met een oranje lampje nog even mag doorrijden. Rood = direct stoppen. Na passeren van de Nederlandse grens vullen we 1 liter olie bij en is het peil weer in orde.

Nu willen we doorrijden. In AC Venray doen we een kopje soep (we hebben niet veel honger, want al chips en worst op). Dan de eindspurt: na 13 uur en 1 minuut reistijd staan we voor de deur bij huize Nygard. Het zit er op!

1. Janet Winters:
    3 september 2012
    Blij te lezen dat alles toch goed is gegaan en dat jullie zaterdag gewoon konden fietsen. Jammer dat de top niet gehaald kon worden door het slechte weer, maar het blijft een topprestatie!!!
    Een hele ervaring rijker, volgend jaar weer?
    Groetjes,
    Janet
  2. Ron van Dorst:
    Super prestatie!
  3. Esther Meijer:
    3 september 2012
    Wat een prestatie en moed! JG, blij dat je weer heelhuids thuis bent!